MIRATGES

Editors – Razzmatazz 08/12/2009

Fotos publicades el
10/12/2009

Un comentari


El passat mes d’octubre vaig tenir l’honor de debutar com a crític musical a una revista de distribució estatal com és Rockzone amb un d’aquells discos que marquen un abans i un després en la història d’un grup. Es tractava del In This Light And On Thise Evening, el tercer treball dels Editors, un grup amb el qual he tingut una relació que ha anat cada cop a millor. Vaig haver de remoure mar i cel per aconseguir, a la ja llunyana tardor de 2005, que PIAS Spain em fes arribar un Beta amb el videoclip de Bullets (Youtube) per a emetre’l a la meva secció de l’Estat de Xoc del Pere Espinosa a Canal Català. Encara faltarien uns mesos per a que es convertís en un habitual a MTV Spain, però ja aleshores la fama del grup de Birmingham traspassava fronteres.

En quatre anys Editors han passat de tocar a la sala 3 de Razzmatazz a omplir la sala gran just després d’haver publicat un disc amb el qual han defugit de tota comercialitat. Si fa uns dies sortia decebut pel nou rumb dels Muse de 2009, amb Editors he experimentat la reacció contrària. I és que el seu darrer concert a Barcelona demostra que els han assolit un nou punt àlgid en la seva carrera: els temes clàssics continuent tenint plena vigència, no els cal recórrer als singles per a fer vibrar al seu públic, i es guarden per la bellesa i creativitat sonora en comptes de la fòrmula. Com a mostra, el tema que dona títol al seu darrer disc i amb el qual obrien la nit, amb el qual no només ens presentaven com sonen els Editors d’avui en dia sinó també la seva sinceritat al damunt de l’escenari, amb corredisses i passió canviant de les cordes a les tecles com el que veritablement són: uns músics de debó i no només unes estrelles que llueixen pose.


Video: msreznor

Sembla mentida com, amb tan pocs discos, siguin capaços d’haver publicat tantes cançons que fan vibrar el seu públic. Així, a la primera de canvi An End Has A Start posava potes enlaire la sala, de la mateixa manera que ho faria tot seguit Blood. A partir d’aquest moment comprovariem la tònica del concert: un per un s’anirien intercalant els nou temes que composen el seu darrer disc a un repertori en el qual els temes de The Back Room guanyaven als del seu segon treball, amb temps també per joies com ara la cara-b You Are Fading, presentada com un tema “molt i molt antic” i on ens mostren la seva cara més acústica, o Camera, apoteosi del post-rock més intimista, intens i de clarobscur universal.

Malgrat que els nous temes rebaixaven els ànims del públic en línies generals, com ara amb You Don’t Know Love, també el feien emocionar amb The Boxer o The Big Exit, fins a fer-lo enfervorir amb l’experiment frenètic i delirant de Eat Raw Meat = Blood Drool. Després d’una apassionada The Racing Rats, s’acomiadaven amb el krautrock de Bricks & Mortar oferint una postal inèdita: el Tom i el Chris colze amb colze al darrera de l’arsenal de sintetitzadors analògics, amb l’Edward marcant el ritme com el mateix Stephen Morris i el Russell deixant-se caure el baix fins els genolls amb l’emblemàtica pose del Peter Hook. Editors feien ballar i emocionar a la vegada.


Video: msreznor

Per als bisos es reservaven la sensibilitat de Walk The Fleet Road… prèvia al deliri col·lectiu, primer amb Munich però sobretot amb Papillon, el tema més celebrat de tota la nit i amb el qual aconseguien la perfecta unió al directe del seu nou ús de l’electrònica amb els inconfusibles riffs de guitarra. La grandesa de Fingers In The Factories posava punt i final després de dues hores de concert on passat (relatiu) i present (real) dels Editors es van donar la mà, deixant palès que són un dels millors grups en directe en l’actualitat; i serien el millor si el seu backline aconseguís que l’electrònica sonés amb la mateixa intensitat i força que les guitarres, però temps al temps.

Com veieu, en aquesta ocasió no vaig tenir la possibilitat de fer-ne fotos, però podeu gaudir d’un grapat al blog del mestre Xavi Mercadé.

Editors - Razzmatazz 2009

ESCOLTAR EL REPERTORI (gairebé sencer) DEL CONCERT A SPOTIFY

Editors

8 de desembre de 2009
Razzmatazz
Barcelona

In This Light And On This Evening
An End Has A Start
Blood
You Don’t Know Love
Bones
Bullets
The Boxer
The Big Exit
Escape The Nest
Eat Raw Meat = Blood Drool
Lights
Smokers Outside The Hospital Doors
Like Treasure
Camera
The Racing Rats
You Are Fading
Bricks & Mortar
- – -
Walk The Fleet Road
Munich
Papillon
Fingers In The Factories

_________

Miratge #49
EDITORS Bricks & Mortar


Etiquetes: , , ,

One Response

  1. Pablo says:

    Hola crises!
    Soc en Pablo Porcar de Binaural. La veritat es que m’ ha agradat molt la critica del concert…i encara més el llegir que escrius a la Rockzone com jo!

    Ens veiem per la revista ;)

Vols dir la teva? Comenta!

Categories